Aparitia submarinului a reprezentat un moment de cotitura in istoria navala militara, ducand in timp la schimbarea continua a strategiilor privind suprematia maritima, odata cu imbunatatirea si perfectionarea tehnologiilor utilizate pentru dezvoltarea si transformarea acestei arme.
Momentul zero, l-a reprezentat conceperea submarinului „The Turtle” in anul 1775 de catre americanul David Bushnell, in incercarea marinei americane de a gasi o solutie pentru a sparge blocada instaurata de britanici in portul New York. Din pacate pentru americani planul nu a dat roade, „testoasa” manevrata de sergentul Ezra Lee nereusind sa fixeze bomba pe carena navei amiral britanice.
The Turtle era in fapt un butoi din lemn, format din doua parti care erau extrase dintr-un singur trunchi de copac si legate intre ele cu cercuri din fier, crapatura fiind izolata cu catran. Pentru deplasare se baza pe forta operatorului care trebuia sa propulseze vasul prin apa, pana sub tinta, planul fiind acela de a fixa o incarcatura exploziva cu ajutorul unui burghiu.
Desi misiunea nu s-a incheiat cu succes, proiectul a reprezentat primul pas spre dezvoltarea viitoare a submarinelor, care puteau oferi un avantaj strategic indubitabil. Asa ca proiectantii s-au orientat catre o solutie care sa permita amplasarea cu succes a incarcaturilor explozive.
Dupa cateva incercari s-a ajuns la un nou concept, un submarin mai mare, propulsat tot de forta echipajului uman, insa cu un design care permitea un control mult mai bun si cu un sistem imbunatatit de fixare a bombelor pe carena navelor inamice. Astfel, in 1863 a aparut submarinul „H. L. Hunley”, dupa numele celui care a finantat dezvoltarea sa.
Principalele doua atuuri pe care le oferea noul submarin erau manevrabilitatea ridicata, datorata „aripioarelor” laterale care permiteau un control eficient al deplasarii prin apa si sistemul de infigere a bombelor in carena vaselor inamice. Totusi, avea multe hibe si majoritaea celor 9 submarine construite s-au scufundat, fara a avea un impact real in razboiul naval.
O contributie majora in dezvoltarea submarinelor a venit din partea francezilor, care au conceput si transpus in realitate primul submarin mecanic, „Le Plongeur”, care folosea ca sistem de propulsie un motor pe baza de aer comprimat. Francezii si-au lansat submarinul tot in 1863, insa a ramas la nivel de teste si verificari fara a intra efectiv in conflicte maritime.
Germanii au desavarsit conceptul de submarin ca arma letala, prin dezvoltarea faimoaselor „U-Boats” in timpul Primului Razboi Mondial, cu desavarsirea lor in cel de-al Doilea Razboi Mondial. Marea inovatie a fost conceperea torpilelor autopropulsate. In prima faza torpilele foloseau pentru propulsie tot rezervoarea cu aer comprimat, ca si Le Plongeur, insa aveau marele dezavantaj ca puteau fi reperate usor din cauza darei de bule care ramanea in urma torpilei dupa lansare, ducand atat la identificarea torpilei cat si a punctului de lansare.
Nemtii au inlocuit sistemul bazat pe aer comprimat al torpilelor cu motoare electrice, care necesitau insa un spatiu suplimentar in interiorul torpilei, pentru amplasarea bateriilor. Astfel ca torpilele au devenit foarte lungi si odata cu ele si submarinele au devenit mai mari, fiind propulsate acum cu ajutorul unor motoarele diesel.
U-Boat-urile germane au facut prima „victima” in Razboiul Atlanticului, cand au scufundat nava americana Lusitania in Mai, 1915, motiv pentru care SUA au intrat in Primul Razboi Mondial. A insemnat inceputul suprematiei submarinelor in luptele maritime.
Astazi, submarinele militare performante folosesc propulsia nucleara si sunt dotate cu adevarat arsenal de arme nucleare, capabile sa devasteze continente intregi. Marina SUA detine suprematia in materie de submarine nucleare, cele mai mari fiind cele din clasa Ohio, marina SUA avand in exploatare18 astfel de submarine. Principala arma din dotarea submarinelor Ohio sunt rachetele strategice intercontinentale Trident, capabile sa transporte incarcaturi nucleare pentur a lovi tinte de pe intreg globul.
Submarinul din clasa Ohio are o lungime de 170m, fiind propulsat de un motor principal nuclear capabil sa imprime navei o viteza de 37 Km/h pe timpul scufundarii.. Echipajul de 140 marinari si 15 ofiteri poate rezista la bordul submarinului luni de zile, singura limitare fiind reprezentata de resursele alimentare, oxigenul fiind extras din apa, prin electroliza.
Tehnologia dezvoltata pe parcursul a peste 200 de ani a transformat butoiul cu doage din 1775 in cea mai puternica arma din toate timpurile.
Citeste si