Motorul cu abur realizat de Verbiest
Inventia motorului cu abur de catre belgianul Verbiest a avut loc in anii ’70 ai secolului al XVII-lea, pentru un print chinez. In anul 1678, Verbiest a pus masina cu abur pe un carucior cu roti. Aburul ce iesea din cazanul incalzit cu presiune mare impinge motorul cu turbina, axul acestuia invartea rotile motoare, caruciorul se punea in miscare si, in acelasi timp, purta o mica greutate.
„Caruciorul autopropulsat” al lui Verbiest masura doar 600 de milimetri. Acest „automobil” era, desigur, o jucarie mecanica construita pentru fiul printului chinez pe care l-a slujit. Cu toate acestea, pentru prima data in istorie, o mica masina cu abur a fost folosita pentru a actiona rotile unui mijloc mecanic de transport.
Trasura cu abur a lui Newton
Nu multi stiu ca matematicianul si fizicianul englez Newton, intr-una dintre lucrarile sale de mecanica, descrie o trasura care se deplaseaza datorita fortei reactive a aburului. Din ajustaj, printr-o supapa actionata de o maneta si cu o periodicitate determinata era eliberat aburul. Forta reactiva rezultata trebuie sa impinga trasura inainte. Acesta este principiul absolut contemporan din constructiile de rachete si avioane, numai ca propus in secolul al XVII-lea.
Trasura cu abur a lui Cognot
Inventata in 1765 aceasta putea sa transporte patru pasageri cu o viteza de 9,5 km/h.
In 1828 a aparut adevaratul mijloc de trasport cu abur construit de Goldsworthy Gurney. Diligenta era formata dintr-o trasura cu sase locuri, pe acoperisul careia erau amplasate alte scaune.
Timp de aproape 2 ani, diligenta lui Gurney a fost exploatata la Londra, iar apoi pe ruta Londra-Bath pe o distanta de aproximativ 170 km.
In atelierele sale, Gurney, a onstruit cateva zeci de omnibuze si diligente cu abur de cate sase, paistrezece si optstrezece locuri. Cel mai mare vehicul putea atinge 25 km/h.
Anul 1876 a fost cu adevarat anul in care a „explodat” adevaratul motor. Germanul Nikolaus August OTTO a brevetat un motor cu ardere interna (cu gaz) compact, principial nou. Astazi, principiul OTTO este folosit practic la toate motoarele, cu exceptia celui Diesel.
Cu o experianta vasta a confectionarii caroseriilor, nu a mai durat decat foarte putin pana germanul Kart BENZ si GOTTLIEB Daimler au construit, independent unul de altul, motoare cu ardere interna in patru timpi.
Prima calatorie initiata de K. BENZ cu automobilul creat de el a fost o calatorie pe ruta Mannheim-Pforzheim.
Citeste si